Het klinkt heel aantrekkelijk om als startende ondernemer te vertrekken naar
Silicon Valley, Londen, of pakweg Amsterdam. Daar gebeurt het, dus daar moet
je zijn.
Maar volgens hoogleraar Olav Sorenson van Yale University en Michael Dahl van
de universiteit Aalborg is het maar de vraag of je daar altijd verstandig
aan doet.
Sorenson en Dahl verzamelden de data van duizenden Deense startende
ondernemingen en hun oprichters en verwerkten die in hun studie "Home
Sweet Home: Entrepreneurs’ Location Choices and the Performance of Their
Ventures".
"Ondernemingen presteren beter, overleven langer en genereren meer winst
en cash als de oprichters hun bedrijf in hun eigen streek vestigen", schrijft
Sorenson op zijn blog. Het hoeft dan niet perse de geboortestad of streek te
zijn, maar in ieder geval een regio waar de ondernemer zes jaar voorafgaand
aan de oprichting van het bedrijf heeft gewoond.
Meer winst
Een bedrijf dat opereert vanuit de thuisbasis van de oprichter maakt gemiddeld
8172 dollar meer winst dan een bedrijf dat buiten de regio is gesticht. De
kans dat het bedrijf het niet redt, is 9 procent kleiner.
De onderzoekers denken dat ondernemers in hun 'eigen regio' succesvoller zijn,
omdat ze de marktomstandigheden beter kennen, een sociaal netwerk hebben
waaruit ze personeel kunnen werven en gemakkelijker toegang hebben tot
kapitaal.
Statistisch gezien kunnen ondernemers in spe dus maar niet vallen voor slogans
als "Go West Young Man". Het gras is niet altijd groener buiten de
eigen regio.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl